24

Coupons

De #1 in persoonlijke coupons

Nieuws

15 januari 2025

Man escaleert klacht over zorgplichtschending naar Kansspelautoriteit

Een Nederlandse gokker heeft zijn klacht over de schending van de zorgplicht door meerdere legale goksites geëscaleerd naar de Kansspelautoriteit (KSA). De man, die anoniem wil blijven, verloor ruim € 16.000 in een periode van 273 dagen bij legale aanbieders en verwijt hen niet te hebben ingegrepen bij duidelijk problematisch speelgedrag.

In minder dan een jaar tijd verloor de indiener van de klacht meer dan € 16.000 bij diverse legale aanbieders, en daarnaast bijna € 10.000 bij illegale goksites. Zijn speelgedrag vertoonde volgens de man zelf duidelijke signalen van problematisch gokken, waaronder herhaalde nachtelijke stortingen, explosieve toename in speelbedragen, en het herhaaldelijk resetten van stortingslimieten.

Desondanks namen de aanbieders volgens de klager geen adequate maatregelen om hem te beschermen. De man vergokte het geld in de periode eind 2023 en begin 2024.

In september 2023 concludeerde de Kansspelautoriteit al dat er de zorgplicht niet voldoende werd ingevuld door de legale online casino’s in Nederland. Sindsdien heeft de Kansspelautoriteit een aparte afdeling voor de zorgplicht opgericht. In de evaluatie van de Wet Kansspelen op afstand luidde de conclusie al dat er op het gebied van zorgplicht nog veel te verbeteren valt.

Legale en drie illegale goksites 

Bij ComeOn verloor de klager ruim € 5.000 in een periode van 184 dagen. De man geeft in zijn beklag aan tekenen van risicovol gedrag vertoond te hebben zoals nachtelijke stortingen en een sterke toename van het gokgedrag, maar ComeOn paste volgens hem toch geen interventies toe.

ComeOn wil niet op het specifieke geval reageren, maar geeft in een reactie aan CasinoNieuws.nl aan wel een systeem te hebben om risicovol gedrag op te merken:

“ComeOn, als gereguleerde kansspelaanbieder die voldoet aan de eisen van de Ksa, is toegewijd aan het handhaven van een veilige en verantwoorde spelomgeving. Wij geven prioriteit aan het welzijn van onze klanten en hebben maatregelen doorgevoerd, om de hoogste zorgstandaarden na te leven. We maken gebruik van een evidence-based systeem om gokgedrag te monitoren en communicatie te faciliteren. Dit systeem houdt rekening met spelersgedragspatronen, het algemene spelersprofiel en de ontwikkeling daarvan door de tijd heen, zodat ons platform een veilige en leuke plek is voor onze spelers.”ComeOn

Bij TOTO verloor de klager bijna € 3.000 tussen oktober 2023 en juli 2024. Hoewel TOTO stelt dat zij aan hun zorgplicht voldoen door waarschuwingen via pop-ups, noemt de klager deze meldingen “tekstueel minimaal en makkelijk weg te klikken.” Zijn klacht werd afgewezen door de ombudsman van TOTO.

Ook bij GGPoker verloor de man een voor hem aanzienlijk bedrag. Hij stortte € 4.100 in korte tijd, en verloor in totaal € 1.400. Na zich beklaagd te hebben over een gebrek aan interventies, stopte GGPoker uiteindelijk met communiceren. Ook bij Circus, Betnation, 777, Unibet, OneCasino, Jacks, LeoVegas, en 711 verloor de man geld. 

Bij geen van de legale aanbieders voelde de man zijn klachten gehoord. De man probeerde het geschil met ComeOn en GGPoker ook via het platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR-platform) van de Europese Commissie op te lossen, maar vond ook daar geen gehoor.

Naast de verliezen bij legale aanbieders verloor de klager bijna € 10.000 bij illegale goksites. Hij benadrukt in zijn klacht het gebrek aan toezicht en bescherming bij deze platforms, wat volgens hem spelers extra kwetsbaar maakt. Omdat de online casino’s zonder vergunning opereren in Nederland, heeft hij volledige restitutie gevraagd. Vooralsnog hebben de goksites daar geen gehoor aan gegeven.

Formele klacht bij de Kansspelautoriteit

De klager heeft zijn volledige speelgeschiedenis en correspondentie met de aanbieders ingediend bij de Kansspelautoriteit. In zijn klacht benadrukt hij de verantwoordelijkheid van legale aanbieders om gokverslaving te signaleren en in te grijpen. Daarnaast vraagt hij aandacht voor de gevaren van illegale casino’s en het gebrek aan bewustwording onder spelers.

De man draagt bij de toezichthouder eveneens aan zich te storen aan reclames die hij ontvangt van de goksites na het sluiten van zijn account. Het geconfronteerd worden met deze advertenties maakt het voor de man moeilijk om afstand te nemen van het spelen, geeft hij aan in een e-mail aan de Kansspelautoriteit.

De Kansspelautoriteit heeft naar de man bevestigd de klacht ontvangen te hebben. De klager hoopt dat zijn zaak bijdraagt aan betere bescherming van spelers en bewustwording over de risico’s van gokken. De Kansspelautoriteit bemiddelt niet tussen consument en de gokbedrijven, maar kan in de klacht wel verwijtbare feiten constateren en daarop eventueel actie ondernemen. De man zoekt momenteel juridische ondersteuning om verdere ruchtbaarheid aan zijn klacht te geven.

Heb je het gokken niet meer onder controle? Dan kan je jezelf inschrijven in Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) via CruksRegister.nl. Eenmaal aangemeld voor die gokstop, kan je niet meer bij landgebonden en online casino’s spelen. Cruks is een middel, niet de ultieme oplossing. Lees onze pagina over bewust spelen en zoek hulp als je er niet alleen uitkomt.

BRON:CASINONIEUWS.NL

Lees andere artikelen

Column Feite Hofman: Landelijke AGOG dag en naderend afscheid

Ksc: gebruik illegale goksites onder Belgische jongeren blijft hoog

The Bulldog seeds

Navigeer

21Coupons is where you find the highest discounts and gifts you can’t find anywhere else

Welkom bij 24coupons.nl

Ben je ouder dan 24 jaar?

Wij zijn wettelijk verplicht om te vragen naar jouw leeftijd. Vul dit altijd naar waarheid in.

Door deze site te betreden, stem je in met ons cookiebeleid en privacy beleid.

The Bulldog seeds

Navigeer

21Coupons is where you find the highest discounts and gifts you can’t find anywhere else