Besluit reclameverbod online casino’s ingegaan
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft op 19 april de definitieve tekst gepubliceerd van het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen. Vandaag, 1 juli 2023, gaat het verbod in waarmee gokreclames voor online casino’s op televisie, radio, en in de buitenlucht tot het verleden behoren. Ook affiliate-marketing heeft met nieuwe regels te maken; het besluit schrijft voor dat websites moeten aantonen dat 95% van hun bezoekers 24 jaar of ouder is.
Verbod | Ingangsdatum |
---|---|
Ongerichte reclame op tv, radio en publieke ruimtes | 1 juli 2023 |
Sponsoring van evenementen en programma’s | 1 juli 2024 |
Sponsoring van sportlocaties en sportclubs | 1 juli 2025 |
Nog voordat de eerste legale online casino’s hun virtuele deuren openden, was er al discussie over gokreclames in Nederland. Die discussie werd alleen maar heviger op het moment dat de markt geopend werd en er veel gokreclames op televisie te zien waren.
In de eerste maand na de legalisering van online kansspelen pakten vooral staatsdeelnemingen Holland Casino en TOTO uit met hun gokreclames. In de maanden die daarop volgden nam dit van die aanbieders iets af, maar namen online casino’s BetCity en Kansino het stokje over. In de zomerperiode nam het aantal gokreclames af, maar dit bleek slechts tijdelijk te zijn. De maanden van het WK voetbal werden recordmaanden qua uitgaven aan gokreclames.
De gokreclames waren al kort na het openen van de gokmarkt, onderwerp van gesprek. In (talk)shows op televisie als Kassa, Plakshot, Even tot hier, EenVandaag, M, Nieuwsuur werden gokreclames besproken. Kamervragen, vaak van de hand van Bikker (ChristenUnie) en Van Nispen (SP) volgden al snel. Hoewel demissionair minister Sander Dekker het eigenlijk nog te vroeg voor een reclameverbod vond, stemde de kamer toch al in december 2021 in met de motie van Van Nispen die exact dat moest gaan bewerkstelligen.
Franc Weerwind (D66) verving Sander Dekker (VVD) en kreeg het dossier kansspelen in zijn portefeuille binnen Rutte IV. Hij kreeg meteen een interpellatiedebat om zijn oren over het verbod op gokreclames. Hij beloofde zijn best te gaan doen en kwam al eerder met een verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames, een aanpassing die gemakkelijker te maken bleek.
Wat vind je hier?
- Hoog-risico wordt online
- 95% moet 24+ zijn
- Gokreclames uitschakelen
- Geen nieuwe sponsorcontracten
- Reactie Mirjam Bikker (CU)
- Reactie Van Nispen (SP)
- Reactie VNLOK
- Reactie NOGA
- Reactie Justin Franssen
- Reactie Machteld Robichon
- Reactie KVA
- Reactie Consumentenbond
-
- Hoog-risico wordt online
- 95% moet 24+ zijn
- Gokreclames uitschakelen
- Geen nieuwe sponsorcontracten
- Reactie Mirjam Bikker (CU)
- Reactie Van Nispen (SP)
- Reactie VNLOK
- Reactie NOGA
- Reactie Justin Franssen
- Reactie Machteld Robichon
- Reactie KVA
- Reactie Consumentenbond
-
Verbod gokreclames definitief
In april is het daadwerkelijke verbod op ongerichte reclames voor online kansspelen aangekondigd. Vanaf vandaag, 1 juli 2023, is het gedaan met gokreclames voor legale online casino’s op televisie, radio, in magazines, en in de buitenlucht.
“Reclame is nodig om het legale aanbod van online kansspelen kenbaar te maken, zodat mensen niet illegaal spelen. Tegelijk hebben we als overheid ook de plicht om kwetsbare groepen te beschermen tegen de risico’s van online kansspelen. Met dit verbod komen de kwetsbare groepen, in het bijzonder jongeren, minder in aanraking met deze reclames en beperken we de verleiding om aan risicovolle kansspelen te beginnen.”Franc Weerwind, Minister voor Rechtsbescherming
Hoog-risico wordt ‘op afstand’
Waar de veranderingen aanvankelijk het verschil maakten tussen hoog-risico (casinospellen) en laag-risico (loterijen) kansspelen, is in het uiteindelijke besluit nu het onderscheid tussen online kansspelen en landgebonden kansspelen. Daarmee zijn landgebonden aanbieders uitgezonderd van de nieuwe bepalingen:
“Het verbod op ongerichte reclame dat in dit besluit is vervat, richt zich specifiek op kansspelen op afstand. Deze keuze is gemaakt omdat de aanleiding voor het verbod is gelegen in de sterke toename van de hoeveelheid kansspelreclame na de opening van de markt voor kansspelen op afstand in oktober 2021. Uit onderzoek komt ook naar voren dat problematisch spelen relatief vaak op internet plaatsvindt.”
Websites moeten aantonen 95% 24+ verkeer te hebben
In het besluit zijn specifieke bepalingen opgenomen voor online reclame. Waar online reclame aanvankelijk nog veel mogelijkheden leek te behouden, is in het uiteindelijke besluit een strenge eis opgenomen die in de versie die opgestuurd werd aan de Raad van State, nog niet voorkwam. Websites moeten kunnen aantonen dat minimaal 95% van hun bezoekers de leeftijd van 24 jaar of ouder hebben:
“Tot slot moet de vergunninghouder met de best mogelijke technieken aantonen dat reclame voor ten minste 95% personen heeft bereikt die 24 jaar of ouder waren. […] Daarmee wordt nog beperkte ruimte voor reclame gelaten. Tegelijk worden een maximale inspanning en een hoge ondergrens geëist om geen personen te bereiken die jonger dan 24 jaar zijn. […] Overigens is uit de inventarisatie ook gebleken dat het op een deel van de websites niet haalbaar is om er (aantoonbaar) voor te zorgen dat ten minste 95% van de personen die door een wervings- of reclameactiviteit zijn bereikt, de leeftijd van 24 jaar had bereikt. Daarmee is dan ook geen reclame toegestaan voor kansspelen op afstand op deze websites.”
Gevraagd om een reactie, geeft een woordvoerder van de minister aan dat geen enkele jongere reclame voor online gokken zou krijgen. Maar, zo geeft de woordvoerder aan, bleek dat niet realistisch:
“Maar we hebben goed geluisterd naar de adviezen die zijn gegeven: dat is nergens realistisch. Dan krijg je een totaalverbod op reclame en is het risico te groot dat mensen op het pad van illegaal gokaanbod terechtkomen.
“95% 24+ is streng, maar blijkt op basis van een inventarisatie bij mediapartijen wel haalbaar. Dat is mogelijk niet haalbaar op alle websites en daar mag de reclame dus ook niet meer.”Charlotte Hees, woordvoerder Ministerie van Justitie & Veiligheid
Reclame mocht ook volgens Artikel 2 lid 3 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen al niet gericht worden op kwetsbare groepen zoals jongvolwassenen. Partijen die reclame maakten voor online casino’s op internet, zoals affiliate-websites, werden door de aanbieders gevraagd naar statistieken over hun bezoekers. In de praktijk stelden de online casino’s als voorwaarde dat 75% tot 80% de leeftijd van 24 jaar of ouder moest hebben. Gevraagd waarom dit nu op 95% is gesteld, geeft het ministerie aan dat dat voorkomt uit hetzelfde streven geen enkele jongvolwassene gokreclame voor te schotelen:
“De percentages 75% tot 80% zijn percentages die partijen in de sector zelf hebben aangehouden. Er zijn niet eerder percentages voorgeschreven. Het gaat dan om de invulling van het reeds bestaande artikel 2 lid 3 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Voor het streven om geen enkele jongere met reclame voor online kansspelen te raken en jongeren voor de effecten van kansspelen te beschermen is 80% niet goed genoeg.”Charlotte Hees, woordvoerder Ministerie van Justitie & Veiligheid
Volgend op dit onderdeel hebben sommige legale online casino’s, TOTO, BetCity, Holland Casino Online, ZEturf, en Betnation besloten (tijdelijk) te stoppen met sommige vormen van adverteren op het internet. Andere aanbieders hebben strikte voorzorgsmaatregelen getroffen en rapportages opgevraagd bij hun partners en daarna besloten door te gaan.
De Kansspelautoriteit liet eerder al eens weten er op 1 juli niet direct met gestrekt been in te gaan, maar vroeg aanbieders wel om de grenzen niet op te zoeken. Toch laat de toezichthouder in een nieuwsbericht weten dat het direct handhavend zal optreden zodra de Kansspelautoriteit ‘evidente overtredingen tegenkomt.
Gokreclames op websites/in apps moeten kunnen uitschakelen
In het besluit is opgenomen dat gebruikers van een website of een app, moeten kunnen aangeven dat ze geen gokreclames (meer) willen zien. Advertenties voor online casino’s moeten op dat moment niet meer getoond worden:
“Deze strikte, cumulatieve voorwaarden voor de uitzondering voor reclame via het internet en mediadiensten op aanvraag houden in de eerste plaats in dat mensen moeten kunnen aangeven dat zij de reclame niet willen ontvangen. Vergunninghouders zijn gehouden – eventueel via de derden met behulp van wie de wervings- en reclameactiviteiten worden ontplooid (artikel 1, onder e, Bwrvk) – mensen de gelegenheid te geven om kenbaar te maken dat zij geen reclame willen ontvangen. Deze gelegenheid kan bijvoorbeeld worden gegeven bij de toegang tot een website of het registreren van een account.”Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand
Geen nieuwe sponsorcontracten
Sportsponsoring wordt pas op 1 juli 2025 verboden. Op dat moment is het niet alleen gedaan met de logo’s van online casino’s op shirts, maar ook op de boarding rondom het veld. De sport krijgt een langere overgangsperiode omdat “sponsoring voor de sport verstrekkende financiële implicaties” heeft.
Vanaf vandaag, 1 juli 2023, mogen er geen nieuwe contracten afgesloten worden tussen online casino’s en sportclubs:
“Daarbij beperkt de overgangstermijn zich tot sponsorovereenkomsten die voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit zijn gesloten. Er is geen ruimte om gedurende deze termijn nieuwe overeenkomsten tot stand te brengen. Dit zou teveel afdoen aan het doel van het besluit om de hoeveelheid ongerichte reclame en het brede bereik hiervan terug te dringen.”Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand
Reacties
Het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit orka) heeft veel reacties opgeroepen.
Mirjam Bikker
CasinoNieuws.nl heeft Mirjam Bikker gevraagd om een reactie maar die niet mogen ontvangen. Tegenover RTLNieuws reageerde Bikker als volgt:
“Eindelijk komt er een einde aan die golf van irritante gokreclames. Te veel mensen en zeker ook jongeren raken daardoor in stilte verslaafd, met alle ellende van dien. We willen de geldbeluste gokindustrie, die zich zonder scrupules opdringt aan kwetsbare mensen, zo snel mogelijk stoppen. Vandaag vieren we het succes dat we hun reclame stevig inperken. We kunnen niet wachten tot ook het verbod op shirtsponsoring en sportlocaties ingaat. Wat Engeland kan, kunnen wij ook.”Mirjam Bikker, ChristenUnie
BRON:CASINONIEUWS.NL