Het verbod op gokreclames heeft in het afgelopen jaar gezorgd voor een flinke daling in de non-spotbestedingen. Screenforce laat in haar TV Jaarrapport 2024 weten dat deze uitgaven door het gokreclameverbod zijn gedaald naar € 98 miljoen, 11% minder dan een jaar eerder.

Download Screenforce TV Jaarrapport 2024 (, 4,2 MB)
Op woensdag is het TV Jaarrapport 2024 gepubliceerd door Screenforce met daarin statistieken over kijkcijfers en televisiereclames. Uit het jaarverslag is gebleken dat de bestedingen in de TV-reclamemarkt in het afgelopen jaar € 900 miljoen bedroegen, wat een daling van 2,5% betekende ten opzichte van een jaar eerder.
Bij de spotbestedingen was er in 2024 een lichte daling te zien van 1,2% naar € 802 miljoen. Screenforce wijst hierbij onder andere naar het verbod op gokreclames, dat op 1 juli 2023 is ingegaan voor de ongerichte reclames. Dat zorgde het afgelopen jaar voor een daling in de eerste zes maanden (-4,0%), terwijl er in het tweede half jaar een lichte stijging was van 1,5% door onder de sportzomer met het EK 2024 en de Olympische Spelen.
Flinke daling
Bij de non-stopbestedingen, waar billboards een belangrijk onderdeel van is, was er in 2024 sprake van een flinke daling. Waar er in 2023 nog € 111 miljoen werd uitgegeven, zakte dat vorig jaar terug naar € 98 miljoen. Screenforce schrijft in haar jaarrapport dat dit voornamelijk te wijten is aan het verbod voor online gokbedrijven:
“Juist dit onderdeel had zwaar te lijden onder het verbod op sponsoring door online kansspelaanbieders. Dit verbod is per 1 juli van 2024 ingegaan terwijl het verbod voor spotadvertising al per 1 juli 2023 is ingegaan. Veel aanbieders van online kansspelen hebben halverwege 2023 een deel van hun marketingbudgetten verschoven van spot- naar non-spotadvertising (billboarding).”Screenforce
Bij de totale uitgaven in de categorie ‘Overige Producten en Diensten’, waar de online kansspelaanbieders onder vallen, was in tegenstelling tot vorig jaar geen daling te zien. Door het verbod op gokreclames was er in 2023 nog een daling van 31% naar € 157 miljoen voor deze categorie. Daarna zijn de uitgaven geconsolideerd tot € 158 miljoen in 2024.
Categorie | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Overige Producten en Diensten | € 152 miljoen | € 228 miljoen | € 157 miljoen | € 158 miljoen |
Loterijen bij grootste adverteerders
In het overzicht met de top-25 grootste adverteerders op televisie staan dit jaar drie aanbieders van kansspelen, één meer dan een jaar geleden. De Nederlandse Loterij Organisatie daalde wel van de zesde naar de tiende plaats, ondanks dat het moederbedrijf van onder andere TOTO en de Staatsloterij meer uitgaf dan een jaar eerder. Waar het gokbedrijf in 2023 nog € 62 miljoen uitgaf, was dat in 2024 een bedrag van € 64 miljoen.
De Vriendenloterij maakte een flinke sprong op de lijst van 22 naar veertien, doordat de uitgaven stegen van € 28 miljoen naar € 44 miljoen. Ook de Nationale Postcode Loterij is dit jaar terug te vinden op de lijst met grootste adverteerders. De Nationale Postcode Loterij gaf in 2024 € 33 miljoen uit, terwijl dat in 2023 nog € 23 miljoen bedroeg.
BRON:CASINONIEUWS.NL