Een nieuw document van het Europese samenwerkingsnetwerk voor consumentenbescherming met zeven principes voor digitale valuta in videogames zet het gebruik van loot boxes onder druk. De principes schrijven voor dat spellen geen trucs mogen te gebruiken om consumenten meer geld uit te laten geven.
Het Europese samenwerkingsnetwerk voor consumentenbescherming binnen de Europese Unie, de Consumer Protection Cooperation Network (CPC Network), heeft een document opgesteld met de belangrijkste principes als het gaat om virtuele valuta in videogames. In het document worden zeven principes gedeeld waar spelmakers zich aan moeten houden als hun spellen gebruikmaken van virtuele valuta die spelers kunnen kopen met echt geld.
De richtlijnen zijn opgesteld om consumenten en met name kinderen te beschermen, zo wordt beschreven. De waarde van echt geld gaat al snel verloren als er gebruik wordt gemaakt van virtuele valuta, aldus het netwerk. Vooral voor kinderen zou het lastiger zijn om de waarde van producten in videogames te vertalen naar de waarde in echt geld.
“Als het gaat om virtuele valuta in games, zijn kinderen gevoeliger voor de vertroebelende effecten die vaak gepaard gaan met dit soort commerciële praktijken.”Consumer Protection Cooperation Network
Regels voor loot boxes
Van de zeven principes die worden gedeeld is de laatste een interessante, omdat er al jaren veel te doen is om de loot boxes in videogames. De loot boxes worden in het artikel niet concreet genoemd, maar het zevende principe stelt strenge eisen aan bepaalde praktijken waaronder de loot boxes lijken te vallen:
7. Spelontwerp en gameplay moeten rekening houden met de verschillende kwetsbaarheden van consumenten.
In de verdere verduidelijking van dit zevende principe, staat dat spelmakers er niet bewust voor mogen zorgen dat consumenten meer geld uitgeven aan het spel dan zij van plan waren. Met name de zogenaamde ‘whales’, de spelers die veel meer uitgeven dan de gemiddelde speler, moeten goed beschermd worden volgens het CPC Network.
Deze spelers kunnen als kwetsbaar worden beschouwd, omdat zij waarschijnlijk kampen met slechtere impulscontrole en bevattelijk zijn voor gokproblematiek:
“Consumenten die bereid zijn om buitensporig veel geld uit te geven aan en in een videogame, de zogenaamde “whales”, kunnen als kwetsbaar worden beschouwd omdat ze waarschijnlijk worstelen met impulscontrole of gokstoornissen. Bijgevolg richten videospellen die hun bedrijfsmodel baseren op het benaderen van ‘walvissen’, zich waarschijnlijk op een kwetsbare groep consumenten. Daarom moet de eerlijkheid van hun handelspraktijken worden beoordeeld aan de hand van een strengere drempel.”Consumer Protection Cooperation Network
Naast de genoemde zevende principe heeft het CPC Network nog een zestal andere principes opgenomen die ervoor moeten zorgen dat spelers sneller inzichtelijk krijgen wat in-game producten kosten in echt geld:
- Prijsindicatie moet duidelijk en transparant zijn
- Praktijken waarbij de kosten van digitale content en diensten in games worden verdoezeld, moeten worden vermeden.
- Praktijken die consumenten dwingen om ongewenste virtuele in-game valuta te kopen, moeten worden vermeden.
- Consumenten moeten duidelijke en begrijpelijke precontractuele informatie krijgen.
- Het herroepingsrecht van consumenten moet worden gerespecteerd.
- Contractuele voorwaarden moeten eerlijk zijn en geschreven in duidelijke en heldere taal
- Spelontwerp en gameplay moeten rekening houden met de verschillende kwetsbaarheden van consumenten
Kansspelautoriteit verloor strijd om loot boxes van EA Sports
In 2018 publiceerde de Kansspelautoriteit haar onderzoek over loot boxes waarin het schreef dat bepaalde loot boxes de Nederlandse kansspelwetgeving overtreden. In oktober 2019 legde de Kansspelautoriteit daarom een last onder dwangsom op aan Electronic Arts (EA), de ontwikkelaar van de FIFA-voetbalspellen.
Een juridische strijd volgde, waarbij de rechter de Kansspelautoriteit in 2020 gelijk gaf. EA werd gemaand om de loot boxes uit de FIFA-spellen te halen, omdat het bedrijf anders een boete van € 50.000 per week zou krijgen tot maximaal € 10 miljoen.
Het gamebedrijf vocht de uitspraak van de rechter aan. En met succes, want de Hoge Raad gaf EA gelijk: loot boxes konden niet gezien worden als kansspel, zo was de uitspraak. Een jaar geleden deed een Oostenrijkse rechter een vergelijkbare uitspraak, waarbij Electronic Arts eveneens gelijk kreeg.
BRON:CASINONIEUWS.NL