24

Coupons

De #1 in persoonlijke coupons

Nieuws

26 maart 2025

Ksa’s sportzomercampagne 48 miljoen keer bekeken

Tijdens de sportzomer van 2024 hebben de Kansspelautoriteit en communicatiebureau Clarity een grootschalige bewustwordingscampagne gevoerd over de risico’s van wedden op sport. De campagne was gericht op Nederlandse jongvolwassenen tussen de 18 en 24 jaar en had als boodschap: “Gokken kan leuk zijn, maar bewust spelen is de echte winst”. In totaal behaalde de campagne een bereik van 48 miljoen impressies. 

Tijdens de sportzomer van 2024, waarin zowel het EK voetbal als de Olympische Spelen plaatsvonden, was er een verhoogde kans op deelname aan sportweddenschappen voornamelijk door jongvolwassenen tussen de 18 en 24 jaar. Onderzoek voorafgaand aan de campagne onder bijna 1.000 Nederlandse jongeren wees uit dat 32% regelmatig gokt op sportwedstrijden en dat iets meer dan 60% van plan was te wedden tijdens de sportzomer.

Om jongvolwassenen bewust te maken van de risico’s van gokken en wedden op sport lanceerde de Kansspelautoriteit (Ksa) samen met Clarity een campagne tijdens de sportzomer. De campagne werd gevoerd via een combinatie van PR en social media. Binnen de PR-strategie werden mediapartners ingeschakeld, wat resulteerde in:

  • 7 interviews bij nationale media, waaronder NOS, NPO1, en FunX.
  • 47 publicaties in online en geprinte media.
  • 63 items in radio- en televisie-uitzendingen, onder andere op Radio1 en FunX.

Speel geen spelletjes met je geld

Parallel hieraan werd een social media-campagne uitgerold, waarin de influencers Skere Student en Thibo betrokken waren. Zij benadrukten de financiële risico’s van onverantwoord gokken. Daarbij werd de campagne “Speel geen spelletjes met je geld” gelanceerd, waar jongeren via een interactieve test inzicht kregen in hun eigen gokgedrag en de valkuilen van gokken.

Een bericht gedeeld door Skere Student | Geldtips voor studenten (@skere_student)Klik om marketing cookies te accepteren en deze inhoud in te schakelen

Influencers Thibo en Skere Student maakten shorts om de gevaren van sportwedden onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Als onderdeel van deze campagne werd de website speelgeenspelletjes.nl gelanceerd. Hier konden bezoekers een test doen over hun gokgedrag en informatie vinden over verantwoord spelen. Inmiddels leidt deze website direct door naar de website van Loket Kansspel, waar hulp en advies over gokproblematiek te vinden is.

De campagne wist een aanzienlijk publiek te bereiken. Via social media werden 693.100 gebruikers aangesproken, onder andere via NOS Stories en influencerkanalen. De totale impressies binnen de primaire en secondaire doelgroepen van de campagne kwamen uit op 48 miljoen.

Volgens de Kansspelautoriteit leidde de campagne tot verhoogd verkeer naar voorlichtingspagina’s over veilig gokken. De campagne richtte zich niet alleen op jongeren zelf, maar ook op ouders, docenten, en andere stakeholders, zodat bewustwording op meerdere niveaus werd vergroot.

Marloes Derks, woordvoerder van de Kansspelautoriteit, liet zich op de website van Claritypositief uit over de gevoerde campagne tijdens de sportzomer:

“Dankzij de proactieve aanpak van Clarity, waaronder onderzoek onder de doelgroep en de inzet van influencers, zagen we tijdens de campagneperiode meer verkeer naar onze informatiepagina’s over veilig gokken. Op deze manier hielp Clarity ons ons uiteindelijke doel te bereiken: jongeren bewust maken van de gevaren van sportweddenschappen.”Marloes Derks, woordvoerder Kansspelautoriteit

BRON:CASINONIEUWS.NL

Lees andere artikelen

Column Feite Hofman: Landelijke AGOG dag en naderend afscheid

Ksc: gebruik illegale goksites onder Belgische jongeren blijft hoog

The Bulldog seeds

Navigeer

21Coupons is where you find the highest discounts and gifts you can’t find anywhere else

Welkom bij 24coupons.nl

Ben je ouder dan 24 jaar?

Wij zijn wettelijk verplicht om te vragen naar jouw leeftijd. Vul dit altijd naar waarheid in.

Door deze site te betreden, stem je in met ons cookiebeleid en privacy beleid.

The Bulldog seeds

Navigeer

21Coupons is where you find the highest discounts and gifts you can’t find anywhere else