Nederlandse Loterij kijkt samen met de KNVB en voetbalclubs hoe Nederlandse Loterij hen in de toekomst verder kan helpen als TOTO te maken heeft met het sponsorverbod. Vanaf 1 juli 2025 geldt het verbod op sportsponsoring voor TOTO, maar andere merken van Nederlandse Loterij zoals Staatsloterij en Lotto hebben niet met dit verbod te maken.
Eind 2024 werd Arno de Jong, Chief Customer Officer van Nederlandse Loterij, voor de tweede keer door SponsorReport uitgeroepen tot meest invloedrijke persoon in de sponsoring. Het kennisplatform ging deze week in gesprek met De Jong over de veranderingen die nu plaatsvinden in de markt waarin hij actief is, de kansspelmarkt.
Verder helpen als regels voor TOTO veranderen
De Jong legt uit dat het, ondanks dat het bij alle merken op kansspelen gaat, om twee totaal verschillende werelden gaat. Met de merken Winnitt en met name TOTO krijgt De Jong vanaf 1 juli 2025 te maken met het laatste gedeelte van het Besluit Ongerichte Reclame Kansspelen op Afstand (Orka): een verbod op sportsponsoring door online casino’s. Het verbod heeft impact op de zichtbaarheid van het merk TOTO:
“Het verbod is voor TOTO per 1 juli een nieuwe werkelijkheid. Loterijen is echter een heel ander verhaal, daar geldt deze strengere regelgeving niet voor.”Arno de Jong, Chief Customer Officer Nederlandse Loterij
Het betekent echter niet dat Nederlandse Loterij afscheid neemt van de voetbalclubs, aldus De Jong. Volgens hem is de staatsdeelneming een ‘goed partner’, en daarom wordt er gekeken hoe het bedrijf toch nog een steentje bij kan dragen:
“Zo werken we ook met de KNVB en met de clubs. Wij zijn een goed partner, dus we kijken samen hoe we ze vanuit Nederlandse Loterij verder kunnen helpen voor de toekomst, als voor TOTO per 1 juli de regels veranderen.”Arno de Jong
Uitdagingen voor loterijen
Ondanks dat het sponsorverbod niet geldt voor loterijen, zijn er ook op dat gebied voor Nederlandse Loterij de nodige uitdagingen volgens De Jong. Deze uitdagingen ontstaan met name door de reeds doorgevoerde verhoging van de kansspelbelasting en de geplande verhoging in 2026 naar 37,8%:
“Onze ambitie is om onze beneficianten structureel hogere afdrachten te bieden. Dat is wel een uitdaging, want de stijging van de belasting is fors en zet onze maatschappelijke rol onder druk.”Arno de Jong
Dat de afdracht aan goede doelen en de sport onder druk zou komen te staan, dat werd al voorspeld door de onderzoekers van Atlas Research. Zij onderzochten de effecten van de voorgenomen belastingverhoging en stelden al vast dat de loterijorganisaties moesten snijden in hun afdracht om de kostenverhoging op te vangen.
Opgericht door de sport
Daarnaast wordt er de laatste jaren in de politiek gesproken over het loskoppelen van de sport van de loterijinkomsten. De Jong wijst als reactie daarop naar de geschiedenis van zijn werkgever en de merken die veelal zijn opgericht door de sport:
“We zijn opgericht door de Nederlandse sport en dat geeft veel betekenis aan onze organisatie. Eigenlijk zijn we een enorme uitvergroting van bijvoorbeeld de loterij die de plaatselijke voetbalclub organiseert om geld op te halen voor een nieuwe kantine.”Arno de Jong
Ook is de afdracht van groot belang voor een organisatie als NOC*NSF, zo benadrukt de CCO van Nederlandse Loterij. De afdracht die NOC*NSF ontvangt vertegenwoordigt ongeveer de helft van de totale begroting van de organisatie:
“Zonder die afdracht zou de sport er in Nederland volledig anders uitzien. En dat is precies de reden dat wij ons met onze merken primair positioneren via de sport.”Arno de Jong
BRON:CASINONIEUWS.NL