Google bevestigt tegenover CasinoNieuws.nl dat de gevraagde whitelist, zoals in de motie van Kamerleden Tseggai en Koops, in feite al bestaat. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat er in Google alleen reclame gemaakt mag worden door vergunninghouders van de Kansspelautoriteit.
Tijdens het tweeminutendebat Kansspelen in de Tweede Kamer dienden Mikal Tseggai () en Willem Koops () een motie in over de zichtbaarheid van online casino’s in Google. De Kamerleden willen dat de vernieuwde kansspelwetgeving een verbod krijgt voor goksites om te adverteren of zichtbaar te zijn in Google zolang de Kansspelautoriteit hier geen toestemming voor heeft gegeven. Een ‘whitelist’ zou er voor moeten zorgen dat alleen betrouwbare vergunninghouders in Google reclame kunnen maken.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat consumenten zo veel mogelijk moeten worden toe- en doorgeleid naar het legale kansspelaanbod en dat een volledig reclameverbod daar contraproductief voor zou kunnen uitpakken;
van mening dat kansspelaanbieders geen reclameruimte dienen te krijgen tenzij ze zich
bewezen betrouwbaar en betrokken opstellen in het naleven van de regels over de zorgplicht;
verzoekt de regering om in de nieuwe wet op de kansspelen een verbod op te nemen op het adverteren en in zoekmachines vindbaar maken van gokwebsites, tenzij de Kansspelautoriteit op basis van een zorgvuldige doorlichting een aanbieder bij uitzondering heeft gecertificeerd als betrouwbare organisatie, het zogenoemde whitelisting,
en gaat over tot de orde van de dag.
Whitelist bestaat al
Desgevraagd laat Google tegenover CasinoNieuws.nl weten dat er in feite al een soort whitelist bestaat. Het is volgens de richtlijnen in het advertentiebeleid van Google namelijk alleen toegestaan om reclame te maken voor aanbieders die een kansspelvergunning hebben gekregen van de Kansspelautoriteit.
Desondanks zijn er sinds de invoering van de Wet op de Kansspelen veelvuldig reclames te zien voor illegale online casino’s. Een woordvoerder van Google laat weten dat er altijd partijen zullen zijn die proberen de processen van Google te omzeilen.
De techgigant is echter continu bezig om de onvergunde gokreclames (en andere verboden content) te verwijderen. Zo zijn er in 2023 maar liefst 5,5 miljard advertenties verwijderd omdat deze de richtlijnen van Google hadden geschonden. Hiervan waren 192,7 miljoen afkomstig uit de categorie ‘Gambling and Games’, zo valt te lezen in het Ads Safety Report 2023.
Misbruik van het advertentienetwerk
Het grootste deel van de advertenties (1,04 miljard) werd verwijderd omdat de gebruikers misbruik hadden gemaakt van het advertentie netwerk. Hieronder vallen ook de advertenties waarbij het lijkt alsof reclame wordt gemaakt voor website A terwijl de gebruikers worden doorgestuurd naar website B, bijvoorbeeld een illegale goksite.
Naar aanleiding van het contact met CasinoNieuws.nl verwijderde Google meerdere illegale gokreclames. Het bedrijf laat daarnaast weten dat alle gebruikers melding kunnen maken van illegale gokreclames door de reclames te rapporteren. Daarnaast heeft Google een speciaal formulier om meldingen te doen over gokreclames, maar ook over andere functies die mogelijk schadelijk zijn.
In dit formulier bestaat ook de optie om meldingen te doen over bijvoorbeeld ‘gerelateerde zoekopdrachten’ en ‘automatische aanvullingen’ van zoekopdrachten. CasinoNieuws.nl besteedde hier eerder aandacht aan, omdat Google voorstellen doet om zoekopdrachten als ‘Online casino’ aan te passen naar ‘Online casino zonder Cruks’.
BRON:CASINONIEUWS.NL