24

Coupons

De #1 in persoonlijke coupons

Nieuws

9 mei 2025

Illegale goksites bereiken duizenden Nederlanders via algoritme TikTok

Gebruikers op TikTok kunnen ongevraagd geconfronteerd worden met gokreclames voor illegale online casino’s. TikTok staat geen reclame voor online gokken toe op het platform, maar de video’s komen toch bij duizenden Nederlanders op hun feed. Dat blijkt uit een steekproef door CasinoNieuws.nl.

https://www.tiktok.com/embed/v2/7500965547153067306?lang=nl-NL&referrer=https%3A%2F%2Fwww.casinonieuws.nl%2Fonline%2Fgokreclames-tiktok%2F&embedFrom=oembed

De afgelopen weken kwamen gokreclames op Facebook, Instagram, en Google veelvuldig ter sprake. Onder andere tijdens het rondetafelgesprek en het tweeminutendebat werd gesproken over de mogelijkheden van de Kansspelautoriteit om reclames voor illegale online kansspelaanbieders verder te kunnen verbannen. Het zou volgens verschillende Kamerleden niet mogelijk moeten zijn voor goksites zonder Nederlandse vergunning om reclames die gericht zijn op Nederlanders, in te kopen op deze platformen.

Op een ander populair social media-platform zijn de gokreclames echter ook volop te zien, maar dan niet als advertentie. Op videoplatform TikTok weten affiliates van illegale online casino’s volop Nederlandse consumenten te bereiken door video’s te plaatsen op het platform, zo blijkt uit een steekproef door CasinoNieuws.nl. Het algoritme van Tiktok is er immers op gebouwd om de video’s op het platform te verspreiden onder nieuwe gebruikers.

Het TikTok-algoritme

Hoe hun algoritme precies werkt, wordt niet publiek gemaakt door TikTok. Wel is er een artikel over het puntensysteem dat TikTok zou hanteren dat veel bekijks heeft, maar deze inzichten worden niet bevestigd door het techbedrijf.

Wat gebruikers van TikTok wel merken, is dat hun video’s aanvankelijk worden getoond aan een kleine groep gebruikers. Als deze gebruikers de video waarderen, wat gebruikers aan TikTok indirect aangeven door bijvoorbeeld door de video af te kijken of te delen met anderen, dan brengt TikTok de video onder de aandacht bij een groter publiek.

Door dit algoritme is het op TikTok geen vereiste om veel volgers te hebben. Het platform geeft video’s namelijk weer op de feed van gebruikers waarvan het algoritme denkt dat ze geïnteresseerd kunnen zijn in de video. Zelfs accounts met slechts een handjevol volgers kunnen zo met één video toch duizenden mensen bereiken.

En precies daar maken verschillende illegale affiliates gebruik van. Er zijn veel accounts te vinden die tientallen video’s hebben geplaatst met content over online gokken. In veel gevallen worden er beelden gebruikt van (Nederlandse) casinostreamers. Over de video staat doorgaans een Nederlandse tekst geplakt waarin de kijkers worden verwezen naar een link in het profiel.

https://www.tiktok.com/embed/v2/7499869787485392174?lang=nl-NL&referrer=https%3A%2F%2Fwww.casinonieuws.nl%2Fonline%2Fgokreclames-tiktok%2F&embedFrom=oembed

Nederlandse streamers gebruikt in video’s

In het voorbeeld hierboven worden beelden gebruikt van de Nederlandse streamer Maximus, die onder andere een groot bereik heeft op YouTube met ruim 42.000 abonnees. Ook andere streamers zijn veelvuldig te zien in de video’s zonder dat zij hiervoor toestemming lijken te hebben gegeven.

Een andere streamer die veelvuldig te zien is in de video voor illegale goksites is Joey Visser, bekend van het Youtube-account The Slot Beasts. In een reactie aan CasinoNieuws.nl laat hij weten bekend te zijn met de werkwijze van de illegale affiliates, maar hij benadrukt dat hij geen toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn beeldmateriaal:

“We zijn zeker bekend met de video’s en krijgen deze veelal doorgestuurd door mensen vanuit de community. Het is voor ons dan ook enorm vervelend dat er waarschijnlijk dus ook mensen zijn die denken dat wij deze artikelen zelf plaatsen. Wij hebben dan ook absoluut geen toestemming gegeven voor dergelijke artikelen, aangezien wij juist alles volgens de regels doen. We vragen de community altijd om dit soort video’s te rapporteren en zijn zelf ook wel eens zo’n proces ingegaan om dit soort advertenties te laten verwijderen. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan. De moeite om 1 advertentie te laten verwijderen neemt zoveel tijd in beslag, dat het voor ons een enorme taak wordt om dit voor elkaar te krijgen. Zeker gezien het feit dat het niet enkel op YouTube plaatsvindt, maar ook op TikTok, Instagram en Facebook. Wij vinden het dan ook goed dat casinonieuws.nl hier, met het platform en het bereik aandacht aan besteed om hier hopelijk wat controle op te krijgen.”Joey Visser, The Slot Beasts

Opnieuw reclame voor Crystalroll

De link in het profiel stuurt gebruikers in de door CasinoNieuws.nl gecontroleerde gevallen door naar een mirrorwebsite van het online casino Crystalroll. Dit illegale online casino kwam eerder ook naar voren in het onderzoek naar illegale gokreclames op Facebook en Instagram.

Ondanks dat de video’s niet veel bekeken zijn, bereiken de video’s toch steeds 800 gebruikers zonder dat er advertentiekosten betaald zijn. Voor de affiliates is het dan ook lucratief om veel accounts op te zetten en zoveel mogelijk video’s te plaatsen. Op die manier kan er toch een groot publiek worden bereikt.

Andere doorverwijzing via desktop

Als een kijker naar aanleiding van zo’n video via een smartphone naar het profiel gaat en op de link klikt, dan opent er binnen TikTok een pagina met instructies. De kijker wordt geïnstrueerd om de pagina te openen via een externe browser, waarmee de kijker TikTok verlaat.

Als de kijker dit doet, dan wordt ‘dezelfde’ pagina geopend in een andere browser. In een andere browser is echter niet dezelfde pagina te zien. In plaats daarvan wordt de kijker doorgestuurd naar het in Nederland illegale online casino Crystalroll.

Als de link in het profiel via desktop wordt bezocht, dan lijkt er geen sprake te zijn van gokreclame. De gebruiker wordt doorgestuurd naar een pagina over het spel ‘Love & Pies’ van ontwikkelaar Trailmix Limited. Deze app is daadwerkelijk een spel en geen skin van een online casino, zoals bij de gokreclames op Facebook wel gebeurde.

In de broncode van de affiliatewebsite wordt duidelijk wat er precies gebeurt als een kijker op de pagina terechtkomt. Een script op de website achterhaalt welk apparaat de kijker gebruikt om de pagina te openen. Wordt er een mobiel apparaat gebruikt, dan wordt de speler doorgestuurd naar Crystalroll. Gaat het om een desktop, dan laat de pagina de ‘normale’ pagina zien met informatie over de genoemde spelletjesapp:

var isWebView = /(android)/i.test(navigator.userAgent) && /(wv)/i.test(navigator.userAgent);
var isChrome = /chrome/i.test(navigator.userAgent.toLowerCase());

if (isChrome && !isWebView) {
 window.location.href = "(Affiliatelink)"
}

In bovenstaand stukje script is te lezen dat een gebruiker die Google Chrome als browser gebruikt alleen wordt doorgestuurd naar de affiliatelink als er geen gebruik wordt gemaakt van ‘WebView’ (Desktop).

Door de url in het script wordt duidelijk dat het gaat om een affiliate die namens Crystalroll reclame maakt op TikTok. De speler krijgt bewust een tussenpagina (met instructies om naar een externe browser te gaan) omdat in de externe browser ’tracking’ plaatsvindt, waardoor Crystalroll uiteindelijk kan zien dat de spelers zijn binnengekomen via de bewuste affiliate.

Zichtbaarheid voorkomen

De praktijk laat zien dat alleen het weren van reclames op internet niet voldoende is om de zichtbaarheid van het illegale aanbod te voorkomen. De ‘reclames’ zijn namelijk geen reclames zoals de advertenties op Facebook, Instagram, en Google. Het gaat in dit geval om ‘user generated content‘, content die door gebruikers van het platform wordt gemaakt zoals ook alle andere video’s op TikTok.

Een verbod op online reclame, zoals in de Tweede Kamer is voorgesteld, zou deze vorm van reclame niet kunnen tegengaan omdat er geen sprake is van betaalde reclame op het TikTok-platform.

Het verbieden van video’s zoals die van de illegale affiliates is daarnaast niet eenvoudig te realiseren. Allereerst zou iedere video die geüpload wordt bij TikTok moeten worden gecontroleerd. Iets wat een behoorlijke opdracht zou zijn, want er worden jaarlijks 8,6 miljard video’s op Tiktok geplaatst (ruim 23,5 miljoen per dag).

Daarbij zou gekeken moeten worden in welke landen de wetgeving wordt overtreden. Een video zoals in het voorbeeld kan de Nederlandse wetgeving overtreden, maar dat hoeft niet eveneens het geval te zijn in andere landen.

Bovenstaande geldt daarnaast niet alleen voor TikTok, maar ook andere platformen zoals Facebook, Instagram, en YouTube. Ook die sociale media worden gevuld met foto’s en berichten die gebruikers plaatsen over (in Nederland illegale) online casino’s. Dergelijke content valt niet onder een eventueel verdervoerend reclameverbod.

BRON:CASINONIEUWS.NL

Lees andere artikelen

Column Feite Hofman: Landelijke AGOG dag en naderend afscheid

Ksc: gebruik illegale goksites onder Belgische jongeren blijft hoog

The Bulldog seeds

Navigeer

21Coupons is where you find the highest discounts and gifts you can’t find anywhere else

Welkom bij 24coupons.nl

Ben je ouder dan 24 jaar?

Wij zijn wettelijk verplicht om te vragen naar jouw leeftijd. Vul dit altijd naar waarheid in.

Door deze site te betreden, stem je in met ons cookiebeleid en privacy beleid.

The Bulldog seeds

Navigeer

21Coupons is where you find the highest discounts and gifts you can’t find anywhere else