Google heeft in Duitsland haar advertentiebeleid voor gokgerelateerde content aangescherpt. De Duitse toezichthouder Gemeinsame Glücksspielbehörde der Länder (GGL) meldt dat het aangepaste beleid effectief is gebleken, aangezien het aantal advertenties voor illegale online casino’s via Google Ads in de afgelopen maanden is afgenomen.
Strengere regels voor gokadvertenties
Eind september voerde Google wijzigingen door in haar advertentiebeleid omtrent gokken en spellen in Duitsland. Het doel van deze aanpassingen was om advertenties voor illegale aanbieders tegen te gaan. Alleen legale online casino’s, die beschikken over een certificaat van de GGL, mogen sindsdien gebruik maken van Google Ads. Hierdoor is het ook voor affiliate websites niet langer mogelijk om advertenties in te kopen zonder een officiële vergunning.
Positieve resultaten zichtbaar
De GGL bevestigde onlangs dat de nieuwe richtlijnen succesvol zijn. Volgens Ronald Benter, CEO van GGL, heeft het aangepaste beleid een duidelijk effect gehad:
“Naar onze mening hebben de gewijzigde reclamerichtlijnen momenteel een duidelijk effect. We blijven de ontwikkelingen monitoren en in gesprek met Google om verdere beperkingen voor illegale aanbieders te realiseren.”
De toezichthouder benadrukt dat er op dit moment geen advertenties voor illegale online casino’s worden weergegeven in de zoekresultaten van Google in Duitsland.
Uitdagingen met organische zoekresultaten
Hoewel advertenties inmiddels goed worden gereguleerd, blijft de zichtbaarheid van illegale aanbieders via organische zoekresultaten een uitdaging. Deze partijen scoren hoog door strategieën zoals intensieve linkmarketing en het manipuleren van zoekmachinerankings. De GGL blijft werken aan maatregelen om ook deze vormen van zichtbaarheid te beperken.
Vergelijkbare aanpak in Nederland
Ook in Nederland is het alleen mogelijk om advertenties te plaatsen als een bedrijf beschikt over een vergunning van de Kansspelautoriteit. Toch blijven illegale aanbieders hier aanwezig via technieken zoals cloaking, waarmee zij advertenties kunnen verbergen voor controlemechanismen.
Google onder vuur in andere landen
Google heeft in meerdere landen kritiek gekregen op het toelaten van advertenties voor illegale goksites. Zo werd het bedrijf in Italië vorig jaar beboet met € 900.000 wegens het niet optreden tegen illegale aanbieders. Deze aanbieders werkten samen met streamers op YouTube, dat onderdeel is van Google.
Met de strengere richtlijnen in Duitsland lijkt Google een stap in de goede richting te zetten, maar er blijven uitdagingen in het bestrijden van illegale goksites wereldwijd.