Kansspelautoriteit pleit voor wetswijziging na omzeilen Belgisch gokreclameverbod
In België hebben gokbedrijven creatieve manieren gevonden om het verbod op reclame in de sport te omzeilen. Nu in Nederland eenzelfde verbod op sportsponsoring vanaf 1 juli 2025 van kracht is, bekijkt de Kansspelautoriteit met argusogen de omzeiling van het Belgische gokreclameverbod door voetbalclubs en gokbedrijven. De Nederlandse toezichthouder pleit dan ook voor een wetswijziging.
Sinds het reclameverbod in België hebben voetbalclubs en gokbedrijven allerlei achterpoortjesgevonden om zichtbaar te blijven. Clubs passen bijvoorbeeld de namen van gokbedrijven op de voorzijde van het shirt aan, zodat ze op het eerste gezicht niets met gokken te maken lijken te hebben, maar uiteindelijk toch naar gokplatforms verwijzen. Voorbeelden hiervan zijn U-experts(Unibet) bij Club Brugge, Golden Palace News (Golden Palace Casino) bij Cercle Brugge, en Circus Daily (Circus Casino) bij Standard Luik. Deze vorm van sponsoring overtreedt volgens de Jupiler Pro League niet de geldende regels.
Daarnaast nemen clubs de regels qua maximale oppervlakte voor goksponsoren die nog wel zijn toegestaan niet te nauw. Zo telt Club Brugge alleen de letters van hun sponsors, zonder de ruimte ertussen mee te rekenen, om aan de limiet van 75 vierkante centimeter te voldoen. De Belgische Kansspelcommissie heeft hier inmiddels op gereageerd met een officieel statementwaarin wordt vermeld dat dit tegen de regels is:
“Voor de berekening van de grootte van de merknaam en/of het logo, zal de gehele ruimte die de merknaam en/of logo in beslag neemt, in aanmerking worden genomen en niet enkel de oppervlakte van de afzonderlijke tekens.
“Hiervoor zullen alle relevante kenmerken van de merknaam en/of het logo worden opgemeten volgens hun kleinste en eenvoudigste geometrische vorm die deze in hun geheel omvatten, zoals vierkant, rechthoek, driehoek of cirkel, en de afmetingen van die vorm zullen worden berekend met behulp van de toepasselijke wiskundige formule.”Kansspelcommissie
Kansspelautoriteit wil wetswijzigingen
De Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa) volgt de ontwikkelingen van het Belgisch gokreclameverbod nauwlettend, zo meldt de NOS. Met het reclameverbod dat vanaf 1 juli 2025 in de sportsector wordt ingevoerd, verwacht de toezichthouder dat goksites ook in Nederland creatieve wegen zullen zoeken om zichtbaar te blijven. De Ksa hoopt dan ook op een wetswijziging, zo laat de toezichthouder weten:
“We willen graag dat de wet wordt aangepast zodanig dat aanbieders wel de ruimte krijgen om reclame te maken, maar dat we de vormen van omzeiling die we nu in België zien, kunnen tegenhouden.”Kansspelautoriteit
Daarnaast geeft de toezichthouder aan dat zij zich alleen kunnen richten op de gokbedrijven zelf:
“Daarom wordt het lastig om na 1 juli ook op te treden tegen bijvoorbeeld influencers, vloggers of andere bedrijven die reclame maken op shirts om te gokken.”
Gokreclameverbod treft sportwereld
Het Nederlandse verbod zal de sportwereld hard raken. Gokbedrijven dragen momenteel jaarlijks ongeveer € 40 miljoen bij aan de begroting van professionele voetbalclubs. Daarnaast vreest de KNVB indirecte verliezen, zoals een daling van uitzendrechten, met een geschat verlies van € 30 miljoen per jaar.
De online gokmarkt ging in Nederland eind 2021 open, waarna bijna elke betaaldvoetbalclub een samenwerking aanging met een legaal online casino. Zo gingen onder meer Vitesse en Fortuna Sittard in zee met BetCity, staat Circus bij PEC Zwolle op het shirt, en is TOTO verbonden aan onder andere Feyenoord en PSV. Daarnaast prijkt bij AZ Kansino op de voorzijde van het tenue, al heeft de Alkmaarse club aangegeven op zoek te gaan naar een nieuwe hoofdsponsor.
Sinds 1 juli 2023 zijn gokreclames door middel van het besluit Orka al stevig aan banden gelegd om kwetsbare groepen beter te beschermen. Zo zijn gokreclames op tv, radio, gedrukte media, en in de openbare ruimte sindsdien verboden gesteld. Een jaar later breidde men de restricties van gokreclames uit met een verbod op sponsoring van evenementen en programma’s. Met het komende verbod verdwijnt ook shirtreclame en stadionpromotie door gokbedrijven.
BRON:CASINONIEUWS.NL