De European Gaming and Betting Association heeft opnieuw laten onderzoeken hoe goed haar leden zich houden aan de pan-Europese reclamecode voor verantwoord gokken. Uit het onderzoek blijkt dat de reclames op media zoals televisie en YouTube grotendeels voldoen aan de regels voor minderjarigenbescherming. Op sociale media is echter nog ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van leeftijdsverificatie en transparantie bij influencer-marketing.
In 2020 heeft de branchevereniging European Gaming & Betting Association (EGBA) een gedragscode opgesteld voor verantwoorde reclame voor online gokken. Na twee jaar deed de European Advertising Standard Alliance (EASA) een eerste onderzoek naar de naleving door de EGBA-leden. Daaruit bleek dat ze de meeste maatregelen uit de code voor verantwoord adverteren al toepasten.
Het tweede onderzoek werd onlangs door EASA uitgevoerd en richtte zich specifiek op maatregelen om minderjarigen te beschermen tegen gokreclame. In totaal werden 120 advertenties van EGBA-leden beoordeeld in vier Europese landen: Griekenland, Spanje, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk. De advertenties verschenen op verschillende platforms, waaronder televisie, YouTube, websites, en sociale media.
Lokale toezichthouders onderzochten in hoeverre de reclame-uitingen voldeden aan zowel de EGBA-code als de nationale wet- en regelgeving. Daarbij werd vooral gekeken naar leeftijdsrestricties, het voorkomen van reclame gericht op minderjarigen, en de zichtbaarheid van waarschuwingsboodschappen.
De resultaten laten zien dat gokbedrijven zich op televisie en YouTube goed aan de regels houden qua verantwoord adverteren. Leeftijdsgrenzen worden gerespecteerd en er worden geen beroemdheden of cartoonfiguren gebruikt die een aantrekkingskracht hebben op jongeren.
Sociale media voor verbetering vatbaar
Op sociale media is het beeld minder positief. Hoewel advertenties vaak een leeftijdsgrens tonen, wordt leeftijdsverificatie niet altijd goed toegepast. Ook ontbreekt in sommige gevallen een waarschuwingsboodschap over verantwoord gokken, zo laat EGBA weten. Hierdoor kunnen minderjarigen in theorie nog steeds blootgesteld worden aan gokreclames, iets waar EGBA verandering in wil brengen.
De evaluatie van influencer-marketingpraktijken van twee EGBA-leden in Spanje en het VK toonde aan dat zij zich goed houden aan regels. Hoewel influencers over het algemeen voldoen aan de regels en vermijden om minderjarigen aan te spreken, is er nog een belangrijk verbeterpunt: transparantie. In veel gevallen werd niet duidelijk vermeld dat het om gesponsorde content ging, bijvoorbeeld door middel van een verplichte #ad-tag of een andere vorm van openbaarmaking.
Reactie Maarten Haijer
Volgens EGBA-secretaris-generaal Maarten Haijer tonen de resultaten aan dat leden van EGBA zich inzetten voor verantwoord adverteren, maar dat er op sociale media nog werk aan de winkel is:
“Deze laatste controle toont aan dat onze leden zich inzetten voor verantwoorde reclame en de bescherming van minderjarigen. Hoewel we bemoedigd zijn door de hoge nalevingspercentages van onze leden in de traditionele mediakanalen, erkennen we dat er meer werk aan de winkel is in de sociale media. Bij EGBA zijn we toegewijd aan het bevorderen van de hoogste reclamenormen en zullen we blijven samenwerken met onze leden om de naleving van onze code op alle platforms te verbeteren.”Maarten Haijer, secretaris-generaal EGBA
In het ledenbestand van de EGBA zitten een aantal grote gokbedrijven, waaronder Unibet’s moederbedrijf Kindred en bet365. Ook Entain, Betsson AB, en Flutter maken deel uit van de branchevereniging.
BRON:CASINONIEUWS.NL