24

Coupons

De #1 in persoonlijke coupons

Nieuws

17 december 2024

Nieuwe Cruks-campagne: ‘Pak je leven weer op, neem een gokstop’

Met de campagne ‘pak je leven weer op, neem een gokstop’ hoopt de Kansspelautoriteit jongvolwassenen bewuster te maken van de risico’s van gokken. De toezichthouder gaat deze doelgroep proberen te bereiken via video’s die worden getoond op platformen als Instagram, Snapchat, en YouTube. 

Op maandag lanceert de Kansspelautoriteit een nieuwe bewustwordingscampagne om de bekendheid te vergroten van het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks). De toezichthouder wil met de campagne ‘pak je leven weer op, neem een gokstop’ meer bewustwording creëren rondom de risico’s van gokken. 

In 2023 kreeg het uitsluitingsregister een update en sinds de nieuwe website is het woord ‘speelpauze’ ingeruild voor ‘gokstop’. Enkele maanden later startte de Kansspelautoriteit een eerste pilot voor een bewustwordingscampagne. Uit deze pilot kwamen meerdere inzichten, zo zo vertelde de Kansspelautoriteit ook in gesprek met in CasinoNieuws.nl, waaronder dat het woord ‘gokstop’ mensen meer aanspreekt. Om die reden is er ook in deze campagne voor gekozen om de gokstop centraal te stellen.

De video’s voor de campagne werden ontwikkeld door reclamebureau FCB Amsterdam. Er werd advies ingewonnen bij het Trimbos-instituut, zo is te lezen in een LinkedIn-post van Claudia Goossen van de Kansspelautoriteit. 

Focus op jongvolwassenen 

De Kansspelautoriteit laat weten dat de campagne voornamelijk gericht is op jongvolwassenen die hun gokgedrag (mogelijk) al niet meer onder controle hebben. Er is daarom gekozen voor een benadering via sociale media in plaats van de traditionele media, zo valt te lezen in het nieuwsbericht.

Er is voor gekozen voor een positieve insteek voor de bewustwordingscampagne. De campagne moet benadrukken wat de positieve effecten zijn van het nemen van een gokstop. De Kansspelautoriteit hoopt met de campagne te laten zien wat er kan gebeuren als iemand, die het gokken niet goed onder controle heeft, een gokstop neemt.

Dit wordt gedaan door de ‘sterke momenten van jonge mensen die hun leven weer oppakken’ te laten zien in online video’s op platformen waar jongvolwassenen actief zijn zoals YouTube, Instagram, en Snapchat.

Lees andere artikelen

Bikker en Van Nispen stellen Kamervragen over KNVB-sponsordeal Eurojackpot

Europese Commissie start inbreukprocedure tegen Malta om Bill 55

Welkom bij 24coupons.nl

Ben je ouder dan 24 jaar?

Wij zijn wettelijk verplicht om te vragen naar jouw leeftijd. Vul dit altijd naar waarheid in.

Door deze site te betreden, stem je in met ons cookiebeleid en privacy beleid.