In een brief aan de vergunninghouders heeft de Kansspelautoriteit richtlijnen gegeven over het gebruik van chatbots en kunstmatige intelligentie. De toezichthouder legt uit dat de hulpmiddelen gebruikt mogen worden, maar alleen als wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Gesprekken in het kader van verslavingspreventie mogen van de Kansspelautoriteit nooit volledig worden overgenomen door chatbots of AI.
De legale online casino’s in Nederland hebben deze week een bericht ontvangen van de Kansspelautoriteit over het gebruik van chatbots en kunstmatige intelligentie (AI). Aanleiding voor de brief is een technisch overleg dat in oktober 2024 plaatsvond bij de Kansspelautoriteit. Hierin werden de Regeling speellimieten en de Beleidsregel verantwoord spelen besproken, waarbij ook aandacht uitging naar het gebruik van chatbots en AI.
Vanwege de vele vragen die de Kansspelautoriteit kreeg, besloot de toezichthouder richtlijnen te geven over het gebruik van chatbots en AI.
Chatbots en AI mogen gebruik worden
In de eerste plaats benadrukt de Kansspelautoriteit dat het gebruik van chatbots of AI toegestaan is, maar wel onder bepaalde voorwaarden.
- Zo zegt de toezichthouder dat deze hulpmiddelen bijvoorbeeld ingezet kunnen worden om veelgestelde vragen af te vangen bij de klantenservice.
- Ook kan AI ingezet worden bij gesprekken in het kader van verslavingspreventie of bij de gesprekken over het eventueel ophogen van de speellimieten van een speler.
Dit betekent echter niet dat een chatbot of kunstmatige intelligentie medewerkers volledig kunnen vervangen. In het kader van verslavingspreventie of de contactmomenten over limieten mag een chatbot of AI slechts een aanvulling zijn op het werk van een medewerker. Er moet te allen tijde een medewerker klaar staan om het gesprek over te kunnen nemen.
Drie eisen voor gebruik van AI en chatbots
Over het algemeen gelden drie eisen bij het gebruik van chatbots, zo valt in de brief te lezen. Als online legale goksites deze hulpmiddelen in willen zetten, dan moeten zij in ieder geval zorgen voor:
- Transparantie
- Verantwoordelijkheid
- Rekenschap
Met transparantie wordt bedoeld dat voor een aanbieder duidelijk is waarom een chatbot of een AI-systeem doet wat hij doet. De aanbieder moet kunnen doorgronden en uitleggen waarom de systemen op een bepaalde wijze handelen. Daarnaast blijven de gokbedrijven zelf verantwoordelijk voor wat de systemen zeggen of doen. Tot slot moet de vergunninghouder kunnen uitleggen hoe de systemen te werk gaan en met welke data de systemen bijvoorbeeld worden getraind.
Een laatste advies van de Kansspelautoriteit aan de aanbieders is dat de gokbedrijven ervoor zorgen dat zij voldoende kennis ontwikkelen op het gebied van AI en chatbots zodat zij kunnen voldoen aan de drie gestelde eisen.
BRON:CASINONIEUWS.NL