Met name jongeren houden de hand op de knip nu buiten de deur eten stief aan de prijs is. Zouden ze dankzij deze besparingen eindelijk een huis kunnen kopen? DOOR TIM JANSENGEPUBLICEERD OP: 13/01/2025 BRON:QUOTE
SOPA IMAGES//GETTY IMAGES
Onafhankelijk kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft de eerste week van het jaar aangegrepen om alle kassabonnetjes van restaurants, cafés, cateraars en thuisbezorgdiensten op een hoop te gooien. Welk resultaat uit de ratelende rekenmachine kwam? We gaven in 2024 €22,2 miljard uit aan foodservices. Een stijging van 4,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Klinkt als een fantastisch resultaat, maar FSIN stelt dat de stijging alleen het gevolg is van prijsstijgingen. ‘Volumes stonden onder druk; consumenten aten vorig jaar minder vaak buiten de deur’, lezen we in het perscommuniqué. Waarom? Heel eenvoudig: consumenten springen voorzichtig met hun geld om en laten de dure horeca links liggen.
Jongeren voorzichtig met geld
Met name de ‘gemaksgeneraties’, grofweg iedereen tussen de 18 en 45 jaar, eten minder buiten de deur en laten minder vaak een bestelbrommer aanrukken. Maar geen nood. Nog altijd geven kookaverse generatie ruim de helft meer uit aan buitenshuis dineren dan in 2018.
MEER VAN QUOTE
Aftermovie Quote 500-lancering
Huidige tijd 0:18
Resterende tijd -2:09OndertitelingVolledig scherm

Het cliché wil dat de klagende jeugd geen huis kan betalen omdat ze al hun geld stukslaan op havermelkcappuccino en avocadotoast. Kunnen ze dan inmiddels wel een huis kopen? Nou, sommigen wel. Vorig jaar steeg het aantal huizenkopers tot 35 jaar met 33 procent. Ruim 160.000 starters betraden de woningmarkt, maar dat kwam niet per se door minder dure koffietjes.
De voornaamste redenen zijn de dalende hypotheekrente in combinatie met loonstijgingen. Desalniettemin moet een doorsnee starter nog €43.000 inleggen voor een woning van €312.800, zo bleek uit cijfers van Hypotheken Data Netwerk en De Hypotheker. En dat zijn best veel chai lattes en pokébowls.